44-ти Международен фестивал "Софийски музикални седмици"  - 24 Май - 27 Юни 2013 г.
Основна програма
11 Юни 2013 г.
Фестивалът е в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата през 2019 г.
Основна програма
Фестивалът е в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата през 2019 г.
     

11 юни 2013
вторник

19.00 ч.
Зала 9 на НДК

"Осем струни и пиано"
концерт на
Деворина Гамалова - цигулка/виола,
Красимир Тасков - пиано.

В програмата:
Дебюси, Пуленк, Красимир Тасков*, Шостакович

     
В рецитала Д. Гамалова ще се включи с два инструмента - цигулка и виола, като в новонаписаната специално за фестивала творба на К. Тасков тези инструменти дори се редуват. Това разгръщане на един изпълнител чрез преминаването от един струнен инструмент на друг е съвсем нова инструментална форма въведена по идея на Д. Гамалова за постигане на по-богата изразност като се използва по-широк диапазон на инструментални възможности, тембри, нюанси, теситура. Съчетанието на тембровата красота и дълбочина на цигулката и виолата изразяват по-пълно богатството на човешката душа както и драматично противоречивата същност на човека.

Обединяващата нишка в стилистично съвсем разнородната програма е музикалният размисъл за непреходното в живота тук и отвъд на прага между тях. Тя е заредена с изключителна енергия и интензивност на експресията, ангажиращи всецялото участие на изпълнители и публика.

Баладата на Тасков със своеобразния си инструментален "дуализъм" е преминаване в различни времеви и пространствени измерения, посредством няколко метаморфозни състояния и подчертава чрез общата звукова картина идеята за свободното пребиваване на духа в "илюзорния" кръговрат на времето.

Сонатата на Шостакович за виола и пиано е неговата 'Лебедова песен', реминисценция и равносметка за изминалия път, разтърсваща изповед пред лицето на смъртта, извеждаща душата до вътрешно просветление и умиротворение.

И Сонатата на Дебюси е неговото предсмъртно произведение, в което като в калейдоскоп се оглеждат неспокойните и бягащи вълнения на болния композитор, като постепенно тези трудно уловими и постоянно менящи се изживявания изкристализират в стремителния и светъл финал.
Сонатата на Пуленк, която почти не е изпълнявана в България, е написана в памет на Лорка, убит от испански националисти. Асоциацията със смъртта на поета я превръща в потресаващ реквием за жертвите на войната, изпълнен с протест против абсурда й и с копнеж за по-добър и справедлив свят. Един музикален блян за красота и истински ценности.

Семинар: Тук Гамалова ще разкаже за Менухиновата организация "Музика на живо" [Live Music Now], за своя опит на работа с хора със специални нужди в различните социални институции в чужбина и у нас и за въздействието и ползата на живото изпълнение на класическа музика за тези хора. Ще има видео илюстрации и ще бъде предоставена възможност за открита дискусия затова как е най-подходящо и възможно приложението на международната практика на социално-образователни концерти у нас. Ще бъде приветствана всяка идея и предложение с конструктивен и реализуем потенциал.